در روزهای گذشته، روغن موتور پیشتاز مردم برای بررسی منظم سطح روغن موتور خودروی خود وقت می گذاشتند و هر 3000 مایل به طور صادقانه روغن و فیلتر را تعویض می کردند.
اما اکنون، با طراحیهای جدید موتور که نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند، روغنهای موتور بهبود یافته و گاراژهای تعویض روغن 15 دقیقهای در همه جا حاضر هستند، بسیاری از مردم روال بیرون زدن کاپوت برای بررسی روغن یا تعویض آن را کنار گذاشتهاند.
چرا روغن موتور؟روغن موتور ضد یخ مایع چسبناک از سوراخهای استراتژیک موتور خارج میشود یا از قسمتهای متحرک پاشیده میشود تا یک لایه نازک روی سطوح فلزی تشکیل دهد.
نقش اصلی روغن موتور کاهش اصطکاک و جلوگیری از خوردگی است. اما روغن همچنین برای دفع گرما و معلق نگه داشتن محصولات جانبی به اندازه میکرومتر ناشی از سایش موتور (ذرات فلزی)، احتراق (دوده) و محصولات تخریب روغن کار می کند.
اما روغن موتور چیست؟روغن موتور ایرانول ریسینگ دنیس ال باچلدر از مؤسسه نفت آمریکا (API) خاطرنشان می کند.
به بیان ساده، حدود 90 درصد ذخایر پایه هیدروکربنی پارافینیک (سنگین) است که از نفت خام تقطیر شده است، و بقیه آن «بسته افزودنی» را تشکیل می دهد.
طول زنجیره های هیدروکربنی روغن موتور لیکومولی بسته به خواص مورد نظر روغن متفاوت است.
اما ذخایر پایه به طور کلی شامل مجموعه ای از ترکیبات خطی و شاخه ای در محدوده C16 تا C50 هستند.
گریدهای روغن بر اساس استانداردهای ویسکوزیته تعیین شده توسط انجمن مهندسین خودرو (SAE) است.
گریدهای روغن بر اساس محدوده ویسکوزیته در دمای استاندارد است.
هرچه ویسکوزیته بالاتر باشد، عدد SAE بالاتر است. این اعداد که از 0 تا 50 یا بیشتر متغیر هستند، به عنوان “وزن” روغن موتور شناخته می شوند.
- منابع:
- تبلیغات: