کشف سنگ ساختمان سازی متعلق به دوره ساسانی در همدان

سنگ ساختمان سازی به طور قابل توجهی سخت و بادوام است و مقاومت فشاری آن از 100MPa تا 250MPa متغیر است.

همچنین دارای ارزش جذب پایین، کمترین تخلخل، مقاومت خوب در برابر یخبندان و هوازدگی است اما در برابر آتش مقاومت ضعیفی دارد.

به خوبی جلا می دهد و رنگ آن از خاکستری روشن تا صورتی متفاوت است گرانیت صیقلی را می توان به عنوان رویه میز، روکش ستون ها و دیوارها استفاده کرد.

ماسه سنگ در ترکیب با سیمان سیلیس در ساخت سازه های سنگین استفاده می شود همچنین در کارهای بنایی، سدها، پایه پل ها و دیواره های رودخانه استفاده می شود.

از کوارتز و فلدسپات تشکیل شده است و در رنگ های مختلف مانند سفید، خاکستری، قرمز، سفالی، قهوه ای، زرد و خاکستری تیره یافت می شود.

سنگ

مقاومت فشاری بین 20 مگاپاسکال و 170 مگاپاسکال است و گرانش مشخص از 1.85 تا 2.7 متغیر است باید دانست که هوازدگی ماسه سنگ آن را برای ساخت و ساز ساختمان نامناسب می کند.

تخته سنگ تنوع زیادی در خواص ساختمانی خود نشان می دهد که به ضخامت ورقه ها و رنگ سنگ بستگی دارد.

از آن به عنوان کاشی سقف، دال و روسازی استفاده می شود. از کانی های کوارتز، میکا و خاک رس تشکیل شده است.

مقاومت فشاری تخته سنگ از 100MPa به 200MPa تغییر می کند و رنگ آن می تواند خاکستری تیره، خاکستری مایل به سبز، خاکستری بنفش تا سیاه باشد. ساختار تخته سنگ ریزدانه و وزن مخصوص آن 2.6 تا 2.7 است.

تمام سنگ های آهکی برای ساخت و ساز ساختمان مفید نیستند انواع نامطلوب غنی از خاک رس هستند یا به طور قابل توجهی نرم هستند و عملا برای کارهای ساختمانی مناسب نیستند.

با این حال، انواع متراکم، فشرده، و بافت ریز که فاقد حفره و ترک هستند را می‌توان به راحتی پوشانده و جلا داد.

سنگ آهک برای کفپوش، سقف، روسازی و به عنوان ماده پایه سیمان استفاده می شود در مناطقی که هوا با گازهای صنعتی آلوده است و همچنین در مناطق ساحلی که بادهای شور می توانند به آنها حمله کنند، باید از استفاده از سنگ های آهک به عنوان سنگ های روبرو خودداری شود.