سگی با دیدن بادام نیمه سنگی سکته کرد

بادام نیمه سنگی از نظر تولید تجاری مهم ترین آجیل جهان است بر اساس گزارش پایگاه آماری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، تولید جهانی بادام بدون پوست به 3.2 میلیون تن رسیده است.

نمونه باستان شناسی معروف میوه بادام دلپلانکه و همکاران پیشنهاد کرد که توزیع فعلی ناشی از گسترش انسان محور با منشاء مدیترانه شرقی است.

علاوه بر این، درخت بادام بذری حداقل در 2500 سال گذشته از دیرباز در مدیترانه کشت می‌شده است و توسط انسان به نواحی مدیترانه غربی گسترش یافته است.

اگرچه منشأ آن خاورمیانه است، درخت بادام به طور گسترده‌تری از جمله در جنوب استرالیا و کالیفرنیا کشت شده است.

درخت بادام در مناطق مختلف جهان با نام های محلی متفاوتی شناخته می شود.

درخت بادام اولین درخت برگریز است که معمولاً در ماه فوریه گل می دهد بنابراین، با تولد دوباره طبیعت و امید زوال ناپذیر همراه شده است و اسطوره هایی را در رابطه با شکوفایی اولیه آن به وجود آورده است.

بادام

منشا درخت بادام به اسطوره یونانی فیلیس و آکامانتوس مرتبط است. این افسانه می گوید که فیلیس، شاهزاده خانم تراکیه، عاشق آکامانتوس (یا همان طور که منابع دیگر می گویند دموفون) شد، که برای رفتن به تروا برای جنگیدن در جنگ رفت.

شاهزاده خانم قول داد تا پایان درگیری منتظر او بماندبا این حال، او هنوز پس از بیش از ده سال برنگشته بود بنابراین، فیلیس تا حد مرگ گریه کرد.

الهه آتنا که تحت تأثیر این داستان غم انگیز قرار گرفت، فیلیس را به درخت بادام تبدیل کرد.

هنگامی که آکامانتوس که هنوز زنده بود از تراکیه بازگشت، درخت بادام را با تمام عشق خود در آغوش گرفت که گلهای ظریف آن را شکوفا کرد.

کشورهای حوزه مدیترانه تولید کنندگان اصلی هستند. با این حال، ایالات متحده با 1.9 میلیون تن، بیش از 65 درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهد.

بادام 30 درصد از کل مصرف آجیل در سراسر جهان را تشکیل می دهد و پس از آن گردو با 20 درصد قرار دارد پس از اروپا که بزرگترین مصرف کننده است، آمریکای شمالی و آسیا دومین و سومین مناطق پرمصرف با تولید مشابه هستند.

در ایالات متحده، بادام شیرین پرمصرف ترین آجیل (1.03 کیلوگرم سرانه در سال) است که چهار برابر بیشتر از مصرف گردو، دومین آجیل پرمصرف است.